
A rgebbi idkben a jtkok zme logikai s stratgiai alapokon nyugodott. A PC megjelensvel ersen kitgultak a hatrok, de ezt a kt komponenst soha nem hagytk kihalni. Tbb olyan game is elkszlt, melyek korntsem a csicss grafikjval, vagy hihetetlen hangzsvilgval s zenjvel vonzotta az embereket. Ezek mind az AI s a jtkmenet kivlsgra ptett, akrcsak a most PC-re kiadott Yu-Gi-Oh! Power of Chaos: Kaiba the Revenge cm program.
Visszatekints
A japnoknl nagy mltja van a manga elnevezs rajzstlusnak, mely tulajdonkppen egy kzzel rajzolt kpregnyt jelent. Ha egy ilyen kpregny sikeres lesz, akkor rajzfilm is kszl belle, ez az anime (pl.: Dragon Ball, Pokemon). A Yu Gi Oh is gy kezdte, de mra mr igen komoly rajong tbora van. A lnyege egy krtyajtk, mely nem a szoksos alapokon nyugszik. Yu Gi-nak s bartainak a sorozat sorn tbb nagy ellenfllel is meg kell kzdenie, az egyik ilyen nagy ellenfl Seto Kaiba, akinek nyomn ez a program elkszlt.
Alapok
A jtk lnyege teht egy krtyajtk lesz. Grafikailag ugyan nem nagy gy a program, de mr az elejn is emltettem, hogy ez nem is arrl sz. A fmenben rdemes elszr a krtyapaklinkat ellenrizni, megismerni a szrnyeket s a tbbi lap kpessgt. Csak ezutn induljunk neki a kzdelmeknek.
A jtkosok egyenknt 40 s 80 lap kztti paklikat kapnak, melybe maguk vlogathatnak lapokat. Ezutn szmomra kiss gyerekesnek tn k, papr, oll jtkkal eldl a kezds joga, vagyis hogy ki legyen az els, aki lp. Ezutn indul meg csak a harc.
A krtyalapok igen vltozatosak, de mindegyikbl alapbl kett is van. A legfontosabb szereplk a szrnyek, csak ltaluk lehet megnyerni egy jtszmt, 6 tulajdonsg (pl.: fld, vz, tz, stb?) s 20 tpus (pl.: zombi, harcos, stb?) alapjn vannak felosztva. A jobb als sarokban a krtyalapon leolvashat a tmad (ATK) s a vdekez (DEF) pontja, ezek alapjn kell mrlegelni, hogy tmad, illetve vdekez llsban helyezzk le a tblra a lapot, de hogy az ellenflnek kellemetlen meglepetseket is okozhassunk, lefordtva is letehetjk, azonban gy csak vdekezhet a szrnynk. gy az ellensg, azaz Kaiba, a mindenkori prbajtrsunk kockztathat, hogy vajon kpes e kitni a lapot, vagy inkbb kivr, ameddig magamtl elhvom. A kp feletti sorban a lapon csillagok jelzik az erssget, ha 4, vagy annl kevesebb van, akkor brmikor lehvhat, azonban ha annl tbb, akkor csak egy msik szrnykrtya rn lehet kitenni a kzdtrre. A kt jtkos egyenknt 8000 ponttal indul, ezeket kell minl elbb letornzni a gyzelemhez. Ha egy szrnyet tmad llsba tettnk, akkor ha azt meg is semmisti egy magasabb tmad ponttal rendelkez bestia, mi nem vesztnk ebbl a pontszmbl, viszont ha tmad lls szrnyet tnek le, akkor az mr rzkenyen rintheti gyzelmi remnyeinket. Ha nincs szrny letve, akkor a tmads kzvetlen, gy egy az egyben elvesztjk az ellenfl tmadpontjaival megegyez mennyisget. Egyszerre tbb szrnnyel is tmadhatunk, de egy lny csak egy szrnyeteggel kzdhet. s hogy mi is a gyzelem jutalma? Egy krtya, amellyel sajt gyjtemnynket nvelhetjk s persze brmikor csatba kldhetjk. Ha esetlegesen vesztsre llunk, de nem akarunk veszteni, akkor a paklira tett kz a feladst jelenti, ami utn a prbajnak vge.
A szrnykrtyk mellett mg kt nagyobb kategria van a pakliban. Az egyik a csapda lap. Egy ilyen krtya mindig egyedi kpessget hordoz, ami fel is van tntetve rajta. Kpesek vagyunk jformn brmire, akr az ellenfl teljes szrnyllomnyt is a srba kldhetjk, ha a prbajban egy lpse vatlan. A taktikt tulajdonkppen ezek a lapok, valamint az gynevezett varzs lapok hatrozzk meg. A varzslapok is egyediek, mindegyiknek ms a tulajdonsga. Mindemellett a gyzelemben nagyobb szerepet jtszanak. Ezekkel a krtyalapokkal mr a sajt szrnyeinkre is hatssal tudunk lenni, fzit is beindthatunk, ha esetleg olyan lapjaink vannak s a talonban lv fzis szrnyet, ami kiemelked tmad s vdekez pontokkal br, el tudjuk hozni. Min a kt krtyatpust a tbla als rszn kell elhelyezni, ami lehet konkrt kiraks, vagy lefordtott kszenlti lap.
Az egsz jtkot az egrrel irnytjuk, billentyzetre nem nagyon lesz szksgnk, egyedl a visszajtszsok s pakli sszelltsok mentseknl, de a jtklls automatikusan mentdik. A krtyk kiosztsa utn ha rvezetjk a kezet brzol kurzort, akkor kt szveg jelenhet meg alapbl a szrnyeknl, vagy a SET, ami a lefordtott vdekez llst prezentlja, vagy a SUMMON, ami a szrny azonnali bevetst jelenti. A msik kt krtyatpust aktivlni lehet, de le is fordthatjuk.
A jtk sszesen 7 fzisbl ll, amiben a harmadik, azaz a Main 1 llapot s a tmad, azaz a battle phase a lnyeges. Ilyenkor vlasztjuk ki a kvnt lapokat, ilyenkor hasznlhatunk mindent, bizonyos szmbeli korltok mellett, majd ezt kveten dnthetnk, hogy tmadunk- e, vagy sem. Ha nemmel dntnk, akkor az ellenfl jn ugyanezekkel a lpsi peridusokkal. Ha mr itt tartunk, akkor rdemes pr szt szlni a mestersges intelligencirl is. A fejlesztk nagyon nagy bravrt vittek vgbe a megalkotsval, mindenre a lehet legjobban reagl, nem vt hibt s minden lpsnek oka van, nem is prbl vakon prblkozni, st, szrevettem, hogy alkalmazkodik a jtkoshoz, megfigyeli a lpseit s ahhoz igaztja a sajtjt. Elkpeszten jtszik s nagyon elms, br nha mr gy rzi az ember, hogy csal.
Az igazat megvallva eddig nem jtszottam krtyajtkokkal, stratgiai jtkokkal sem srn, de ennek a gammnak a jtkmenete s tletessge nagyon megfogott. lvezetes, s mindemellett nagyon nagy kihvsokat rejt magban. Kpes megadni azt az izgalmat, hogy egy tkletes vesztes helyzetbl (nlam 8000-2700) is kpesek lehetnk fordtani, ha elg j lapokat kapunk s tartunk meg, valamint j stratgira ptnk. Aki szereti a kihvst, netaln mg a rajzfilmet is ltta, annak ez a jtk tkletes idtlts lehet, plne ha az elz rszt is begyjtjk mell. |